© 2017 Gibaj Zibaj (Nuša Repovž, s.p.) - Vse pravice pridržane

Gibanje in ženske

13.02.2017

Kaj nas žene? Kaj nas motivira? Kje tiči razlog, da se odločimo za spremembo? Je vadba res nekaj, kar želim dodati v svoje življenje?
V zadnjem času ugotavljam, da imamo ženske za vsako stvar nešteto izgovorov. Še največ se jih najde, ko se postavi vprašanje: "Kdaj pričneš z gibanjem?"

 

A če si želimo pri sebi nekaj spremeniti, bo potrebno pričeti nekaj delati drugače. Že znani Albert Einstein je modroval, da je norost pričakovati spremembo, če bomo znova in znova počeli isto stvar. Zato sem zapisala nekaj dejstev, zaradi katerih bi bilo super, da bi vsi, ne samo ženske, pričeti z gibanjem ali pa v njem vztrajali čim dlje.

Splošno znano je, da je gibanje priporočeno vsem, ki so se znašli v tesnobnem, depresivnem obdobju, vsem, ki želijo dvigniti svojo samopodobo, so čez dan podvrženi stresu, se želijo dobro počutiti in živeti polno ter dolgo življenje. Priporoča se tudi nosečnicam in v času zibanja (po porodno obdobje), a počasi in z občutkom. V the obdobjih je še toliko bolj pomembno, da poslušate svoje telo.


Če z gibanjem ne pretiravamo, ohranjamo prožnost in moč mišic, vplivamo na trdnost kosti, upočasnimo staranje, vzdržujemo lepšo držo in zdravo hrbtenico.
Sama želim z gibanjem obdržati svoje telo v “formi”, saj se zavedam, da mi je dano eno samo. In da bom le z zdravim telesom lahko počela stvari, ki mi pomenijo največ. Da se gibam, da sem aktivna, da se lahko lotim katerega koli športa. Da lahko tečem za svojim otročkom, se z njim igram in ga brez zadržkov dvignem in nesem na Triglav, če je je to potrebno.

 

Zakaj ženske še toliko bolj potrebujemo gibanje kot moški?


1. Uravnavanje hormonov

 

Med drugim gibanje v ženskah ohranja primerno ravnovesje hormonov, ki pomagajo pri zanositvi, ohranjajo nosečnost, po porodu pa gibanje vpliva na manjša nihanja v razpoloženju, na višjo raven energije, samozavest in še bi lahko naštevala. Če se osredotočim le na spolne hormone (progesteron, estrogen in testosteron), se njihovo neravnovesje lahko kaže kot PMS, neredne menstruascije, težave z neplodnostjo, težave v menopavzi itd. In po porodu, kot že veste, je naše hormonsko ravnovesje čisto porušeno.

Hormoni so hočeš nočeš v nas in vplivajo na naše odzive na okolico, naše razpoloženje in počutje. Lahko rečemo tudi, da prenašajo sporočila med živčnim sistemom (možgani) in vsemi ostalimi celicami v telesu. In z aktivnostmi, ki jih izvajamo čez dan, vplivamo na naše razpoloženje in tako doprinesemo k pozitivni življenjski energiji. Z “napori”, ki jih prestajamo med vadbo, se močneje začnejo izločati endogeni opiodiji (notranji opijati), med katere sodi tudi hormon endorfin. Zato imamo po vadbi občutek zadovoljstva. Znanstveniki so dokazali, da se raven tega hormona z leti zmanjšuje, zato, je še toliko bolj pomembno, da vzdržujemo kondicijo in telesno pripravljenost, da tako lahko počnemo stvari, ki vzpodbujajo njegovo izločanje. Torej nivoja endorfinov ne povečuje le gibanje in telesni napori, temveč tudi smeh, žgečkanje, seks, sonce, glasba, ples, čokolada in tako dalje. Kombinacija vsega tega pa bo definitivno zmagovalna.

 

 

2. Mišice

 

Kateri hormoni se med vadbo izločajo je odvisno tudi od tega za kakšno vrsto in intenzivnost vadbe smo se odločili. Če smo se na primer odločili za vadbo z nadobremenitvijo, bomo vzpodbudili izločanje hormona testosteron, ki poleg tega da vpliva na rast mišic, daje tudi očutek svežine, zagona in poviša raven energije. Tega hormona se ženske malce bojijo, saj si ne želijo biti kot “Schwarzenegger”. A iz izkušenj povem, da mišic, ni tako lahko dobiti. Za njh je potrebno res garati (hrana in treningi). Znano je tudi, da žensko telo proizvaja za cca. desetino manj tega hormona kot moško telo.
Po drugi strani pa so mišice tiste, ki so potrebne za gibanje, pripomorejo k pokončni drži – lahko rečem da so potrebne, če želimo živeti. Hkrati pa se je dobro zavedati, da nismo vsak dan mlajše. In s staranjem (po tridesetem letu) je povezana tudi izguba mišične mase - zaradi izgubljanja motoričnih enot in atrofije mišičnih vlaken. Rezultat tega pa je manjša mišična moč.
Torej, že če smo bile med nosečnostjo aktivne, moramo vedeti, da se med samo nosečnostjo pač mišični tonus zmanjša. Če v tem obdobju ne gibamo, se bo ta zmanjšal še toliko bolj. Po porodu pa spet sledi čisto novo obdoje in z gibanjem je potrebno pričeti počasi. In tako po prvem, drugem, tretjem,...otroku. Mišic, ki bi naš skelet držale pokončno, brez bolečin, pa je vedno manj.
Zato spodbujema gibanje v vseh obdobjih vašega življenja – kolikor pač lahko - da bi bilo vaše življenje dolgo in polno lepih doživetij.

 

3. Kostna gostota (Osteoporoza)

 

Androgeni (spolni) hormoni so tisti, ki vplivajo na našo kostno gostoto. Pri ženskah je to hormon estrogen. Po 30. letu pride do naravne izgube kostne gostote in ravno z gibanjem lahko ohranjamo čvrstost naših kosti.

 

In zakaj je to za ženske toliko bolj pomembno?

 

Iz vsaj treh razlogov:

  • STARANJE: S starenjem ženska na desetleje izgubijo približno 8% kostne mase (medtemko moški le 3%).

  • MENOPAVZA: Ženske imamo poleg menstrualnih ciklov, reprodukcijskega obdobja, tudi obdobje menopavze. Z vstopom v menopavzno obdobje se zmanjša izločanje estrogena, kar lahko privede do zmanjšanja kostne gostote.

  • KALCIJ: Če pa se znižananje raveni hormona estrogen pojavi iztočasno z dolgotrajnim pomankanjem kalcija (kar se rado zgodi v času nosečnosti in tudi po porodu) pa je tveganje za pojav osteoporoze še toliko večji.

Raziskave kažejo, da redno izvajanje vaj za moč, upočasnjuje proces izgube kostne mase. Se pravi – močnejše mišice, močnejše kosti.

 

In ravno iz teh razlogov je zelo pomembno, da tudi ženske dvignejo kakšno utež, saj gostota kosti in mišična moč ni nujno povezana samo s staranjem, temveč tudi s količino in vrsto vadbe - najprimernejša vadba bo v tem primeru z nadobremenitvijo. Tako lahko zmanjšamo možnost za pojava osteoporoze, ki, kot rečeno, prizadane veliko več žensk kot moških.

 

 

4. Depresija, tesnoba

 

Ženske so veliko bolj nagnjene tudi k depresiji kot moški. Razlogov za to je seveda več. Ženske naj bi se težje spopadale s stresom, pogosto pa se udajo vlogam žrtve, kar je navadno nek privzgojen življenjski vzorec.

Velikokrat pa so za to krivi ravno hormoni, pa tudi ostali psihosocialni dejavniki in genetska zasnova. Tudi po porodu pride do nenadne spremembe v razmerju hormonov, zato je to obdobje še toliko bolj pomembno, da imamo ob sebi nekoga, ki nam pomaga in nam omogoči, da si vzamemo čas zase in vadbo. Za ženske je pomembno, da si ob vsakodnevnih stresnih situacijah v službi in doma, privoščijo tiste male radosti samo za svojo dušo.
In ravno zdrav življenjski slog, ki zajema telesno aktivnost, zdravo prehrano, gibanje na svežem zraku in soncu, ugodno vpliva na prestajanje depresije. Poleg tega pa na naše psihično zdravje vpliva pozitivna naravnanost, obvladovanje stresa in gibanje pri vsem tem igra zelo pomembno vlogo (hormon endrogen in serotonin).

 

Torej razlogov, zakaj gibati in kaj nam gibanje prinaša, je dovloj.

Mene žene predvsem to, da se dobro počutim, sem sama s seboj bolj zadovoljna, imam več energije, sem bolj ustvarjalna, lažje prenašam stresne situacije in sem bolj osredotočena ter zbrana. Poleg tega tudi bolje spim (če izuzamem zbujanje zaradi otroškega joka). In ko energijo vlagam v gibanje, podzavestno pazim tudi pri prehrani. Tako zaokrožim krog zdravega načina življenja in moje življenjske – pozitivne – energije.

 

In za razmislek nekaj vprašanj...

Brez česa ne bi mogli živeti? Mar nismo ustvarjeni za gibanje? Z namenom preživetja?

 

 

Torej, gibati ali gibati? :)

 

Uživajte.

 


XOXO,

Nuša

Share on Facebook
Please reload

Ne spreglej
Oznake
Kategorije
Arhiv
Please reload

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload