© 2017 Gibaj Zibaj (Nuša Repovž, s.p.) - Vse pravice pridržane

Stradanje - Zdrav način izgubljanja kilogramov?

13.04.2017

Danes želim nekaj besed nameniti stradanju, ki je zadnje čase zelo popularno. Seveda, bliža se poletje in kmalu bomo oblekli kopalke, kratke hlače, oblekce in pokazali malo več gole kože kot pozimi, ko smo se skrivali za debelimi in razvlečenimi oblačili.

Verjetno verjamete, da je najlažji način izgubljanja kilogramov urejena prehrana. Če temu dodamo še vadbo pa je to itak zmagovalna kombinacija. In prav imate. A kaj je urejena prehrana?

 Nekateri verjamejo v zanimivo teorijo o svoji prehrani in metabolizmu. Nauk pripovedi, ki mi jih pripovedujejo ljudje, je, da čez dan ne potrebujejo veliko hrane, da se takoj ko nekaj pojejo zredijo in tudi če začnejo z gibanjem, se ji to nikjer ne pozna, zato je to itak brez veze. Da pač tak način pri njih ne deluje. Hmmm....Ste morda med njimi?


Da boste lažje razumeli kaj dejansko se dogaja v vašem telesu, ko stradamo, ko ne vnašamo dovolj hranil, vam bom to poskusila razložiti čisto na enostaven način. Po kmečko. Brez zapletenih izrazov in morda celo malo posplošeno, zato se strokovnjaki za prehrano ne pritožujte prehitro. Če pa bo point čisto zgrešen, pa se prosim le oglasite.

 

Varovalka
Ljudje smo nagnjeni k temu, da naredimo vse, da bomo preživeli. Tako je tudi naše telo prilagojeno na pomanjkanje in na obilje – še iz pradavnine. Takrat nismo imeli vsak dan obilo hrane, ampak jo je bilo enkrat več drugič manj, kdaj pa je nekaj časa sploh ni bilo. In ljudje oziroma naša telesa so se temu prilagodila. Kar pa ne smemo pozabiti pa je to, da smo bili takrat vseskozi v gibanju. Danes pa...saj vsi veste kako je.
V današnjih časih imamo navadno vsega v izobilju. Zato je skoraj logična posledica, da je debelost peti dejavnik tveganja za smrtnost ljudi. Naše telo se čez več tisoč let načeloma ni spremenilo. Še vedno si dela zaloge za hude čase – ko bo nastopil čas stradanja. Lahko tudi rečem, da “današnji človek” ni gensko prilagojen temu okolju in ritmu življenja.

 

Zaloge
Telo shranjuje v obliki glikogena (zaloge glukoze v mišicah in jetrih), kopičimo pa tudi v maščobnih zalogah. Torej, ko so vsi prostorčki, kamor lahko zaloge shranimo, polni, si le te začnejo iskati nove prostorčke in se kopičijo v obliki maščob.
In kaj se zgodi, ko se odločimo, da drastično zmanjšamo količino kalorij, ki jo bomo dnevno za daljše obdobje vnesli v naše telo? Telo to dojame kot obdobje stradanja, obdobje pomanjkanja. Začne kopičiti in varčevati z energijo. In kaj to pomeni?

 

Stradanje in zdravje
Stradanje spreminja delovanje dveh hormonov: inzulina (hormon trebušne slinovke) in glukagona. Predstavljajte si, da je inzulin “vratar”, ki pri normalen delovanju odpira vrata glukozi – glavni vir energij, ki s krvjo pride npr. v mišice, kjer se shrani v glikogenske rezerve – sprejme pa jih “recepror” - glukagon. Rezerve se polnijo in ko so polne, inzulin - “vratar” ne odpre več vrat in glukoza začne iskati nove primerne prostore in oblike v katerih se bo kopičila. Ko se izkaže, da telo potrebuje energijo, glukagon - “receptor” spusti rezerve iz zalog, “vratar” jim seveda odpre vrata in tako je naše telo lahko v akciji.

Ko pa je telo dlje časa izpostavljeno obdobju stradanja pa naš “vratar” in ”receptor” pričneta delovati drugače. S stradanjem telo dobiva sporočila, da naj nakopiči čim več zalog za hude čase. Zato “vratar” na široko odpre vrata (pospešeno nalaga), “receptor” (glukagon) pa svojih zalog ne sprošča kot bi jih moral. Torej oba začneta delovati v isto smer, da imamo vedno več zalog in to ne samo tam kjer bi morale biti, temveč predvsem tam, kjer si jih navadno ne želimo in to v obliki maščob. 


Se vam že svita, kaj se dogaja v telesu?

Torej v zgodnji fazi stradanja, po porabi glikogenskih rezerv, velik del glukoze (glavni vir energije in za nekatere celice v telesu edini vir – npr. živčeje), nastane iz aminokislin (podenota beljakovin). To vodi v izgubo mišične mase. Navadno telo začne črpati beljakovine iz vezivnega tkiva, kar je lahko tudi razlog, da celulit postane še bolj opazen. Organizem s stradanjem jemlje iz lastnih snovi in tako črpa tudi vodo in minerale, ki so nujno potrebni za osnovno delovanje telesa. Ljudje so utrujeni, izgledajo postarani in brez energije. 

 

Telo začne jesti samega sebe
Ste že kdaj slišali za to, da telo je samega sebe? No, v tem primeru se to začne dogajati. Naše telo se popolnoma spremeni. Telo za svoje delovanje išče beljakovine, sinteza aminokislin se s stradanjem poruši, sam presnovni sistem se spremeni, skratka stradanje lahko vodi bolezensko stanje. V kasnejših fazah stradanja pride namreč do še več prilagoditev z razlogom, da preživimo. Zato, da srce in živčni sistem sploh še delujeta (uporabljajo se ketonska telesa). In kar precej časa potrebujemo, da telo zopet preide k normalnemu delovanju. In izgubljanje kilogramov na tak način se v eni točki konča, saj se telo na vsak način trudi obdržati nujno potrebne zaloge. Hkrati pa je pripravljeno na kopičanje novih, saj ne ve kdaj bo obdobje “suše” zopet nastopilo.
Poleg tega telo prične varčevati z energijo. Metabolizem se upočasni, saj je velik porabnik naše energije. Če vam povem, da presnova v mirovanju predstavlja od 60-70% porabe dnevnih kalorij, si lahko predstavljate, kaj to pomeni, če se le ta upočasni.


Zdaj vam je verjetno že jasno, zakaj se po dieti, s katero smo stradali nekaj mesecev, zlahka zopet zredimo?

Ko se dieta konča, zopet pričnemo jesti kar imamo radi, se ničemur več ne odpovedujemo z mislijo, da smo itak bili “pridni” že nekaj mesecev. In vsak večji vnos kalorij se shrani še hitreje, kot bi se prej (telo ima potrebo po večjih zalogah) in se istočasno porabi počasneje (počasnejši metabolizem). Zato pride do YO-YO efekta.

S stradanjem torej vplivamo na delovanje celotnega telesa; naših organov, hormonov itd. Postanemo utrujeni, izčrpani, naš obraz postane uvel in postaran, zmankuje nam energije. Lahko se pojavi tudi vrtoglavica, slabokrvnost, oslabimo imuski sistem, lahko pa se pojavijo tudi težave z jetri, ledvicami in celo s srcem.


Uživajte v procesu
Seveda je potrebno za usešno izgubo kiligramov ustvariti deficit pri vnosu dnevnih kalorij, a naj ta ne bo drastičen, temveč postopen. Zelo pomembno pa je tudi to, da zaužijemo še vedno dovolj vseh makrohranil (beljakovin, ogljikovih hitratov in maščob, kot tudi vitaminov in mineralov. V vaš trenutni jedilnik uvajajte manjhne spremembe in se prepustite užitkom na popotovanje. Poleg tega je priporočljivo, da začnete tudi gibati. Gibanje bo pomagalo pospešiti vaš metabolizem in tako tudi presnovo v mirovanju. Telesna aktivnost prav tako pripomore k večji dnevni porabi kalorij (20-30%), kar pomeni, da boste v čez čas v mirovanji porabili celo več kalorij, kot jih morda porabite v tem trenutku, ko preberate te vrstice.

 

In sedaj, ko razumete kako stradanje deluje na vaše telo, katera pot je za vas bolj primerna?

 

 

XOXO,

Nuša

Share on Facebook
Please reload

Ne spreglej
Oznake
Kategorije
Arhiv
Please reload

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Please reload

RSS Feed